Natur/Teknik

Fagplan for natur/teknik

 

Formål

 

Formålet med undervisningen er, at eleverne får oplevelser og erfaringer med natur og teknik.

Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknik, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser.

Eleverne skal udvikle forståelse for samspillet mellem mennesker og natur.

 

 

Trinmål efter 2.klassetrin

 

Den nære omverden

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • sortere materialer og stoffer og demonstrere ændringer
  • beskrive og navngive dyr og planter
  • menneskets sanser
  • årstider
  • vejret
  • sundhed
  • hygiejne
  • hverdagsfænomener
  • kropsfunktioner
  • beskrive lokalområdet

 

Den fjerne omverden

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • årstider, sol og måne

 

 

Menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • livsnødvendige ressourcer

 

 

Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • grundlæggende faglige begreber

 


Trinmål efter 4.klassetrin


Den nære omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • ordne materialer og stoffer
  • fænomener
  • forandringsproces
  • hverdagsfænomener
  • lokalområdet
  • planter og dyr samt deres levesteder
  • planter og dyrs bygning, form, funktion og levested
  • menneskets sanser og kropsfunktioner
  • sund levevis
  • vejriagttagelser

 

 

Den fjerne omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • andre kulturer
  • naturkatastrofer
  • dyr og planter fra forskellige naturområder
  • menneskers levevilkår
  • klimazoner og plantebælter

 

 

Menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • naturanvendelse og naturbevarelse

 

 

Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • benytte navnestof, fagudtryk og enkelt fagsprog

 

 

 

 

 

 

 

Slutmål efter 6.klassetrin


Den nære omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • materialer og stoffer
  • hverdagsfænomener i lokalområdet
  • planter og dyr
  • kropsfunktioner
  • menneskets sundhed
  • vejret og årstiderne

 

 

Den fjerne omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • dyrs, planters og menneskers levevilkår og indbyrdes samspil forskellige steder på jorden
  • land og hav, landskaber, klimazoner og plantebælter som regionale og globale mønstre
  • solsystemets opbygning og jordens bevægelser
  • jordens og livets udvikling
  • menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • miljøproblemer lokalt og globalt

 

 

 

 

 

Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder indenfor:

  • informationsteknologiens muligheder

 

 

På Ingstrup Trivselsskole har vi valgt at slå billedkunst, historie, hjemkundskab, håndarbejde, kristendom, musik og natur/teknik sammen til et fag – Emnetimer. Timefordelingen er den samme som i folkeskolen, men vi arbejder koncentreret med et emne af gangen. Dette giver efter vores mening en mere interessant undervisning, hvor eleverne får lov til at fordybe sig i arbejdet indenfor de forskellige emner. Det er også vores erfaring at brugen af emnetimer gør det nemmere arbejde tværfagligt, på en sådan måde at eleverne oplever en helt naturlig overgang fagene imellem.